TERAPIJSKO HRANJENJE – jedenje, pijenje i gutanje

Za uravnotežen rast i razvoj neophodan je optimalan unos hrane koji podrazumijeva i usvajanje vještina hranjenja što nije jednostavan proces. Preduslov su normalno razvijene anatomske strukture koje učestvuju u hranjenju, sazrijevanje centralnog nervnog sistema (CNS) i iskustveno učenje koje zavisi od kulturoloških navika.
Pored osnovne svrhe zadovoljenja bazične potrebe organizma za nutrijentima koji obezbjeđuju rast i razvoj, ishrana ima i mnoga druga značenja. Dijete tokom hranjenja osjeća toplinu, bliskost i osjeća se zaštićeno od osobe koja ga hrani što doprinosi njegovom socijalnom razvoju. Zato je važno od prvog trenutka djetetovog života sprovoditi hranjenje u mirnom okruženju, bez prekidanja i pojačanog uzbuđenja da dijete može da ima pozitivna iskustva kako bi hranjenje doživjelo kao nešto prijatno. U situacijama kada mu je prijatno, dijete brže i lakše uči jer je otvoreno za nova iskustva. Da bi smo lakše pratili i na pravi način podsticali usvajanje određenih vještina moramo poznavati zakonitosti urednog oralno-motoričkog razvoja koji započinje još prije rođenja i razvija se do treće godine. U četvrtoj godini većina djece sigurno i samostalno konzumira čvrstu hranu i tečnost bez gušenja (zagrcavanja).

Djeca sa teškoćama u razvoju (više od 80%) ali i djeca urednog razvoja (više od 25%) danas prema istraživanjima imaju neki od problema u hranjenju. Bez obzira na uzrok, blagovremenim savjetovanjem roditelja i ranom intervencijom u području terapijskog hranjenja može se postići napredovanje i usvajanje socijalno prihvatljivih navika u ishrani.

Neki od mogućih simptoma poremećaja hranjenja kod djece:

  • Ne otvara usta tokom hranjenja, pljuje hranu
  • Pokazuje gađenje, povraća tokom obroka
  • Ima pretjeranu senzornu (taktilnu) osjetljivost u ustima i oko usta
  • Ne pokazuje znakove gladi, pije samo tečnost
  • Beba ne uzima dovoljnu količinu dohrane/mlijeka
  • Zadržava hranu/tečnost u ustima
  • Problem u prihvatanju teksture/čvrste hrane (komadići)
  • Pokazuje odbijanje (okreće glavu, gura kašiku od sebe) tokom obroka
  • Baca hranu, pribor sa stola/hranilice
  • Plače, ima tantrume tokom obroka, izbirljivo je (jede jednoličnu hranu)
  • Tokom obroka odbija da sjedne u hranilicu/za sto
  • Hrani se preko G/NG sonde
  • Jede samo pred nekim od ekrana/ekranizam

U centru terapiju sprovodi licencirani terapeut.