Otkrića o uhu i upotreba zvučne stimulacije Alfreda Tomatisa ostavili su neizbrisiv trag u području neurosenzorne stimulacije. Od početka svog ranog rada, Alfred Tomatis je bio inspiracija mnogim drugim tvrtkama koje su pokušale razviti alternativne programe, ali nikad nisu uspjeli reproducirati Tomatis® efekt, iako ponekad tvrde da jesu …

Strastveno je radio na odnosu između uha i mozga i pretpostavljajući savršenost potonjeg, Tomatis je istraživao plastičnosti mozga i područje koje sada nazivamo “neuroznanost”. Napredak stečen posljednjih godina posthumno je znanstveno priznanje njegovoj intuiciji. Sada se prepoznaje da su slušanje i emocionalni menadžerski kapaciteti povezani, da je uho izvor energije za mozak, utiče na motoričke vještine i tjelesno držanje, i naposljetku da je Tomatis® metoda učinkovita dodatna pomoć u liječenju poremećaja koji se odnose na ponašanje, emocije, jezik i glas. Može se samo pozdraviti odlučnost Alfreda Tomatisa da slijedi svoj instinkt. U svojoj knjizi “Način iscjeljivanja mozga”, poznati neurolog Norman Doidge daje priznanje Alfredu Tomatisu za kojeg smatra da je pionir i čija se ostavština sada mjeri u svjetlu tekućih otkrića. Danas je njegova metoda jedinstven i moćan alat koji koriste škole, bolnice, terapeuti i odgajatelji kako bi pomogli najvećem broju pojedinaca.

Svake godine više od 200.000 ljudi koristi Tomatis® metodu na pet kontinenata!

METODE PRIMJENE

Tomatis neuro auditivna stimulacija pomaže kod općeg obrazovanja, kod probema učenja, kod disleksije, disgrafije, diskalkulije, kod poteškoća u ponašanju, ADHD, kod poremećaja komunikacije, autizma, kod emocionalnih problema, za osobni samorazvoj, unaprijeđenje glasovnih sposobnosti i muzikalnosti, kod pripreme za porod.

Tomatis Metoda je komplementarna disciplina koja stimulira pažnju mozga kroz slušanje kako bi poboljšala učenje i ponašanje. Netko može dobro čuti ali loše slušati što ukazuje da je zvučna poruka loše procesirana. Kroz Tomatis metodu može se reeducirati uho da sluša dobro.

Poteškoće u učenju i jezični poremećaji

Široka je lepeza poteškoća u učenju, a mnoga djeca (između 4% i 6%) pate od njih.

To nije zbog nedostatka inteligencije ili nepovoljnih socio-ekonomskih okolnosti, ili nekih drugih psihičkih problema. Ove teškoće imaju neurobiološko podrijetlo i proizlaze iz činjenice da se određena područja mozga nisu ispravno razvila tokom prenatalnog razdoblja. Te poteškoće su disleksija, disgrafija i dispraksija. Također su uključene disfazija  i diskalkulija. Tomatis® metoda djeluje na plastičnost neuralnih krugova uključenih u dekodiranje i analizu zvukova, kao i na one koji su uključeni u motoriku, ravnotežu i koordinaciju. Tomatis® metoda može pomoći djeci da razviju kompenzacijske strategije kako bi  upravljali svojim poteškoćama u učenju i jezičnim poremećajima. Tomatis® metoda ne eliminira ove probleme, već pomaže osobi upravljati njima bolje, a time ih učinkovito svladati.

Poremećaj pažnje

Pažnja je sposobnost odabira i održavanje svijesti o vanjskom događaju ili misli. To odgovara općem budnom stanju i trezvenosti, što omogućava živčanom sistemu da bude osjetljiv na bilo kakav oblik informacije koja dolazi u um.

Poremećaji pažnje utiču na djecu i odrasle koji se ne mogu dovoljno koncentrirati na posao koji treba obaviti tokom dužeg razdoblja, čak i ako taj posao zahtijeva samo minimum intelektualnog napora ili ima rutinski karakter. Specifičan modalitet pažnje je njena sposobnost da dijeli pozornost između nekoliko izvora informacija ili zadataka koje treba obaviti. Nedostatak pažnje izvor je poteškoća, pa čak i izvor patnje za dijete u školi. Osim općenitog djelovanja moždane stimulacije (tj. punjenje korteksa), Tomatis® metoda također može imati vrlo pozitivno djelovanje na selektivnu pažnju. U stvari, Tomatis® postupak temelji se na elektroničkom “gatingu” koji donosi kontrast perceptivnog zvuka što znači da neprestano iznenađuje mozak kako bi on ostao budan i pažljiv.  Cilj je pomoći mozgu da razvije automatske mehanizme za otkrivanje promjena, što posljedično  jača selektivnu pažnju.

Komunikacijski poremećaji

Duboko ukorijenjena distorzija slušanja, može dovesti i do gubitka želje za slušanjem, što će zauzvrat umanjiti želju za komunikacijom, bilo zato što ovim osobama koje pate od ovog poremećaja nedostaje samopouzdanja, ili jednostavno “odustaju” od pokušaja komunikacije, što rezultira teškoćama u učinkovitom komuniciranju.

Prisjetimo se da dobro ugođeno slušanje nije nužno posljedica imanja dobrog sluha. Slušanje je obilježeno namjerom da se komunicira i kvalitetom percepcije i tumačenja primljene zvučne poruke. Dobro ugođeno slušanje stoga nije funkcija koliko dobro čujemo ili  je li naše uho osjetljivo, nego koliko dobro smo obradili ono što smo čuli, to jest kakva je kvaliteta eksploatacije našeg sluha. Iako izraz “komunikacijski poremećaji” ima nedvojbeno opći karakter, a poteškoće u komunikaciji mogu imati različite uzroke, činjenica je da znatan broj komunikacijskih problema potiče od poznatih distorzija funkcija slušanja.
Teškoće u komunikaciji mogu odvesti prema različitim oblicima. Na primjer, mogu se pojaviti kao nemogućnost da se percipiraju zvukovi u okruženju uz doživljavanje agresije od strane tih zvukova: za neke ljude s komunikacijskim poremećajima, sirena od automobila, lupanje vrata, bučni ambijent restorana, pa čak i poznati glasovi suradnika, roditelja ili prijatelja mogu biti percipirani kao agresivni …. Drugi koji pate od različitih komunikacijskih poremećaja, doživljavaju teškim, čak i nemogućim, koristiti svoj glas kao pravi alat komunikacije, zbog nedostatka majstorstva nad svojim različitim melodijskim komponentama, intonaciji, fleksiji, ritmu, intenzitetu, itd.,  glasovi tih ljudi stoga mogu biti shvaćeni od strane drugog sugovornika kao agresivni, hladni ili bez snage izražavanja. Budući da funkcionira na recepciji i emisiji zvuka, Tomatis® metoda djeluje učinkovito na komunikaciju.

Emocionalni poremećaji

Dok je lako razumjeti važnost vježbanja za održavanje tijela, ne shvaćamo uvijek da je vježba također važna za naš mozak. Mozak stimuliran osjetilnim porukama nas energizira i opušta. Budući da je uho glavni kanal za prijenos osjetilnih poruka iz ljudskog tijela, ono igra ključnu ulogu u svim ljudskim funkcijama.

Ta stimulacija može biti umanjena kada mozak aktivira mehanizme inhibicije ili zaštite, koji se mogu pojaviti nakon izoliranog traumatskog događaja poznatog kao emocionalni šok. Mozak je također sklon da se progresivno zaštiti kada vanjsko okruženje doživljava kao agresivno. To može biti istina za ljude koji se suočavaju s reorganizacijom njihove rutine, većom odgovornošću, gubitkom poznatih referenci i društvenim pritiskom. Tomatis® metoda djeluje na limbički sistem u medijalnom dijelu mozga, na koji se povezuje slušni sustav. Između ostalog, ovaj dio mozga je odgovoran za mehanizmime emocije, pamćenja i učenja. Štoviše, organ u srednjem uhu poznat kao pužnica igra ulogu kortikalnog punjača. Djelovanjem na limbički sustav i prefrontalni korteks, Tomatis® metoda intervenira u regulaciji emocionalnih poremećaja vezanih uz depresiju i anksioznost. I to će također djelovati učinkovito na regulaciju stresa.

Psihomotorni poremećaji

Psihomotorne poteškoće odnose se na kašnjenje u sticanju, koordinaciji i izvršenju pokreta koje nisu naučene kulturološki ili putem eksplicitnog obrazovanja, nego su umjesto toga stjecane “prirodno”, tokom vremena (na primjer hodanje, trčanje, skakanje, kuckanje ritma nogom ili prstima).

Ti se pokreti razlikuju od onih vezanih uz dispraksiju, koje su naučene kulturološki (na primjer jede se iz posuđa).
Psihomotorni poremećaji stoga se odnose na integraciju pokreta koji imaju univerzalni karakter u osobnom tjelesnom okviru. Na primjer, djeca koja doživljavaju te teškoće mogu biti nesposobna koordinirati svoje ruke i noge kad plivaju, mogu ih izvoditi na nepravilan način, mogu imati poteškoće u balansiranju na jednoj nozi ili dok idu niz stepenice, i sl. Poremećaji koji utiču na pravilnu koordinaciju su također redovito u korelaciji s disleksijom, iako u različitim stupnjevima. Uho nije samo osjetilni organ koji snima zvukove. Ono također igra važnu ulogu u motornoj funkciji zahvaljujući unutarnjem organu poznatom kao vestibul. Uloga vestibula je upravljanje osjećajem za ravnotežu. Putem svog izravnog djelovanja na vestibul, Tomatis metoda djeluje izravno na regulaciju mišićnog tonusa, a time i na vertikalnosti, ali i na poteškoće lateralnosti. Štaviše, u saradnji s nekoliko drugih dijelova mozga, vestibularni sistem igra važnu ulogu u mehanizmima koji kontroliraju koordinaciju i ritam. Kao rezultat toga, Tomatis® metoda može učinkovito intervenirati na poteškoće s ritmom i koordinacijom.
Konačno, u suradnji sa cerebralnim korteksom, predvorje je vrlo uključeno u svojstvu prostorne navigacije i formiranje sheme tijela. To je razlog zašto područje primjene Tomatis® metode  uključuje poteškoće spacijalizacije i tjelesne sheme.

Poremećaj iz autističnog spektra (PAS)

To su ozbiljni problemi koji se očituju rano u djetinjstvu, a karakterišu ih kašnjenja i alteracije u razvoju sposobnosti za društvenu interakciju, spoznaju i komunikaciju.

Neuralni krugovi koji povezuju uho s mozgom sadrže određene neurone (motorni i senzorni) pod nazivom “zrcalni neuroni” koji igraju važnu ulogu u izgradnji socijalne spoznaje, to jest u ukupnosti procesa koji vam omogućuju da navedete namjere i ideje nekome, pa čak i da razumijete tuđe emocionalno stanje. Svojim djelovanjem na ove neuralne krugove, Tomatis® metoda predlaže da se poboljša sposobnost komuniciranja i kvaliteta odnosa.
Tomatis® metoda je pokazala svoju učinkovitost kod ljudi koji pate od autizma i povezanih poremećaja u ponašanju (na primjer Aspergerov sindrom). Brojni su pristupi koji mogu pomoći ljudima koji imaju ove bolesti. Tomatis metoda nije jedina u tom pogledu.

Osobni rast i razvoj

Iako je važnost kretanja za održavanje tijela priznata, ne možemo uvijek shvatiti da je jednako važna i za dobrobit mozga. Mozak je stimulisan kada mu se šalju osjetilne poruke, a zauzvrat, to nas energizira i opušta.

Zbog toga što je uho je najvažniji kanal za osjetilne poruke ljudskog tijela, možemo lako shvatiti zašto je njegova uloga također vrlo važna. Ta stimulacija može biti manjkava kada mozak aktivira zaštitni mehanizam, koji se može dogoditi nakon jednog traumatskog događaja poznatog kao emocionalni šok. Mozak je također sklon da se zaštiti progresivno kada shvaća vanjsko okruženje agresivnim. To može biti slučaj s ljudima čiji je ritam života naglo prekinut i reorganiziran ili se suočavaju s naglim porastom odgovornosti, gubitkom položaja ili društvenim pritiskom. Ljudsko uho osigurava funkciju “kortikalnog punjenja.”  Mora biti stimulirano kako bi energiziralo mozak i tijelo. Zvuk je stoga potreban za naš osobni rast. Zvuk bogat višim harmonicima je učinkovitiji. Zvukovi bogati všim  harmonicima podstiču ogromnu neuronsku mrežu poznatu kao “retikularna formacija”  koja kontrolira ukupnu razinu moždane aktivnosti. Energizirano djelovanje Tomatis metode® je dopunjeno opuštajućim učinkom na fizičko-tjelesnom nivou, koje ima pozitivne učinke na regulaciju tjeskobe i stresa.

Poboljšanje glasovnih mogućnosti i muzikalnosti

Jedno od historijskih područja primjene Tomatis® metode odnosi se na poboljšanje muzikalnosti i poboljšanje glasa u smislu govora ili pjevanja.

Zahvaljujući svom izravnom djelovanju na moždane mehanizme koji povezuju percepciju i akciju, temeljno načelo Tomatis metode je da svaka izmjena mehanizama koji se odnose na prijem i analizu zvuka poruke će imati posljedice na reprodukciju te poruke , bilo da se govori, pjeva ili kroz muzički instrument.
Štaviše, dobra kvaliteta vokalizacije ne zahtijeva samo dobro podešeno slušanje poruke vanjskog zvuka, već iznad svega, dobro uigrano samo-slušanje,  dobro izbrušenu sposobnost korištenja vlastitog glasa kao izvora zvuka kojeg treba analizirati i pravilno njime upravljati u intenzitetu i kvaliteti. Ovo samo-slušanje se događa samo onda kada se percipirana vibracija zvuka pravilno regulira preko koštane vodljivosti, što je put prijenosa zvuka kroz sve tjelesne kosti, a posebno, kroz lobanju.

Priprema za porod

Dobro je poznato da kada majka očekuje dijete, ona prenosi na svoje dijete široku paletu afektivnih i emocionalnih stanja koje doživljava, kako negativna tako i pozitivna.

Vrlo je važno da tijekom razdoblja trudnoće koje je puno iznimne komunikacije, buduća majka doživi najbolje moguće uvjete za opuštanje i spokoj. Fetus doživljava majčin glas koji predstavlja neku vrstu iskonske afektivne zvučne tvari, koja je apsolutno važna za fizički i psihički razvoj djeteta. To je i razlogom zašto je vrlo važno da zvuk glasa majke – dijete percipira ugodnim.

Integracija stranih jezika

Tokom svog razvoja, dijete mora naučiti odabrati elemente zvuka koji su kompatibilni s njegovim jezičnim okruženjem, a istodobno ignorisati one elemente koji su odsutni iz fonetskih struktura koje percipira u svom uobičajenom okruženju.

Dijete će steći jezično kodiranje prilagodbom na zvučne strukture vlastitog jeziku. No, budući da je ovo kodiranje specifično za svaki jezik, to će brzo postati kočnica za učenje stranog jezika, u mjeri u kojoj zvukovi stranih jezika ne odgovaraju uzorcima zvuka njegovog materinjeg jezika, koji je pounutrašnjen tokom djetinjstva. Jezik je, dakle, prije svega, neka vrsta muzike, koja je ukupnost određenih ritmova i zvukova. Ovi ritmovi i zvukovi čine temeljnu podlogu zvuka na kojoj će se sve ostalo temeljiti (na primjer leksička, sintaktička i semantička znanja). Cilj Tomatis® metode je da svima koji žele naučiti strani jezik da mogućnost da doista usvoje one ritmove i zvukove koji će omogućiti uhu da se efikasno prilagodi stranoj muzici, kako bi ju ono moglo analizirati i reproducirati. To zahtijeva od studenata da se oslobode od uobičajnih navika ritma i zvukova njihovog materinjeg jezika, navika koje obično imaju negativan utjecaj na učenje novog jezika.